Renewable Energy & Electrical Engineering
Renewable Energy & Electrical Engineering

Renewable Energy & Electrical Engineering

آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق

مصوّب10/6/1375 

1- هدف

تبیین و تکمیل ضوابط حاکم بر روابط شرکت‌ها با متقاضیان انشعاب و مشترکین برق 

2- محدوده اجرا

سازمان توانیر و شرکت‌ها

3- مسئولیت‌ها

1-3- مسئول اجرا

مسئولیت اجرای این آیین‌نامه بر عهده مدیران عامل شرکت‌ها می‌باشد.

2-3- حکمیت

در تمام مواردی که اختلافی بین شرکت و متقاضی یا مشترک ایجاد شود حکمیت با معاونت امور برق (سازمان توانیر) خواهد بود و طرفین می‌توانند قبل از مراجعه به مراجع قضایی، برای حل اختلاف به مرجع حکمیت مراجعه نمایند. 

3-3- تفسیر

در موارد ابهام، تفسیر مفاد این آیین‌نامه با وزیر نیرو است.

4- ضوابط اجرایی

فصل اول: تعاریف و اختصارات

عبارات و اصطلاحات زیر هنگامی که در "تعرفه‌ها، "آیین‌نامه‌ها" و یا "قراردادهای برقراری انشعاب برق" به کار روند معانی و مفاهیم ذیل را خواهند داشت:

 1-4- متقاضی

متقاضی عبارت است از: شخص حقیقی یا حقوقی که برقراری انشعاب یا انشعاب‌های برق و یا تغییر در قدرت و یا در مشخصات انشعاب و یا انشعاب‌های موجود را درخواست کرده ولی هنوز درخواست وی انجام نگرفته باشد.

2-4- مشترک

مشترک عبارت است از: شخص حقیقی یا حقوقی که انشعاب یا انشعاب‌های مورد تقاضای وی، بر طبق مقررات برقرار شده باشد.

3-4- شرکت

شرکت عبارت است از: شرکت یا سازمانی که به موجب مقررات قانونی به کار تولید، انتقال و توزیع نیرو و یا بخشی از این امور اشتغال داشته و برق متقاضی را تأمین می‌نماید و متقاضی پس از برقراری انشعاب، مشترک آن می‌گردد. شرکت‌های برق منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان مشمول این تعریف می‌باشند.

1-3-4- شرکت‌های برق که در مناطق آزاد تجاری و صنعتی فعالیت می‌نمایند دارای تعرفه‌ها و آیین‌نامه‌های خاص هستند. 

4-4- شبکه‌های فشار ضعیف عمومی

شبکه‌های فشار ضعیف عمومی عبارتند از: کلیه خطوط هوایی یا زمینی و سایر تأسیسات فشار ضعیف که برای توزیع نیرو از پست‌های عمومی توزیع در معابر و گذرگاه‌های عمومی دایر و معمولاً از طریق جعبه انشعاب یا جعبه تقسیم و یا به طور مستقیم به خطوط سرویس مربوط می‌شوند و کلاً متعلق به شرکت می‌باشند.

5-4- ولتاژ اولیه، ولتاژ ثانویه

 در هر پست ترانسفورماتور ولتاژ بالاتر را ولتاژ اولیه و ولتاژ پایین‌تر را ولتاژ ثانویه می‌نامند.

6-4- شبکه‌های فشار قوی عمومی

شبکه‌های فشار قوی عمومی عبارتند از کلیه خطوط هوایی یا زمینی و پست‌های فشار قوی با ولتاژهای 11 کیلوولت یا بیشتر که بر حسب مورد برای انتقال یا توزیع نیروی برق دایر و کلاً متعلق به شرکت می‌باشند.

1-6-4- خطوط و پست‌های هوایی یا زمینی با ولتاژهای 11، 20 و 33 کیلو ولت به طور اخص شبکه‌های فشار متوسط نامیده می‌شوند. 

2-6-4- خطوط هوایی یا زمینی و پست‌های با ولتاژهای 63، 66 و 132 کیلوولت به طور اخص شبکه‌های فوق توزیع نامیده می‌شوند.

3-6-4- خطوط هوایی یا زمینی و پست‌های با ولتاژهای 230 و 400 کیلوولت به طور اخص شبکه‌های انتقال نامیده می‌شوند.

7-4- فیدر

 فیدر عبارت است از مجموعه‌ای از وسایل قطع و وصل با ولتاژ اسمی معین که برای دریافت برق از بالا دست سیستم برق‌رسانی و تحویل آن به پایین دست سیستم تعبیه می‌گردد. فیدرها به لحاظ شمول مفاد این آیین‌نامه به شرح ذیل دسته‌بندی می‌شوند:

1-7-4- فیدر در مورد خط فشار متوسط خروجی از پست فوق توزیع عبارت است از تابلو و تجهیزات آن که در اطاق ولتاژ فشار متوسط پست فوق توزیع قرار گرفته و خط فشار متوسط از آن تغذیه می‌گردد. 

2-7-4- فیدر در مورد خط فشار متوسط انشعابی از خط موجود عبارت است از جداساز (سکسیونر) هوایی و یا یک سری قطع‌کننده که خط انشعابی از آن طریق تغذیه می‌شود.

3-7-4- فیدر در مورد خط فشار متوسط خروجی از پست توزیع زمینی عبارت است از تابلوی جداساز (سکسیونر) قابل قطع زیر بار و یا تابلوی کلید (دژنکتور) که خط خروجی مذکور را تغذیه می‌نماید.

4-7-4- فیدر فشار قوی ترانسفورماتور در پست زمینی عبارت است از تابلوی کلید (دژنکتور) و یا تابلو سکسیونر فیوزدار که ترانسفورماتور را به شبکه فشار قوی اتصال می‌دهد.

5-7-4- فیدر در مورد پست ترانسفورماتور توزیع هوایی عبارت است از مجموع قطع‌کننده‌ها و برق‌گیرها که در محل اتصال خط فشار متوسط به ترانسفورماتور نصب می‌شوند.

6-7-4- فیدر در مورد خط‌های خروجی فشار ضعیف عبارت است از کلید یا کلید فیوز نصب شده در تابلوی فشار ضعیف پست ترانسفورماتور که از طریق آن برق فشار ضعیف برای مصرف‌کننده (یا مصرف‌کنندگان) ارسال می‌گردد. 

1-6-7-4- چنانچه تابلوی فشار ضعیف دارای بیش از یک خط خروجی باشد، هر کلید فیوز منصوب در ابتدای هر خط خروجی یک فیدر محسوب خواهد شد. در این صورت بهای کلید کل اتوماتیک(کلید خروجی ترانسفورماتور) و قیمت تابلو را باید به نسبت بین کلید فیوزهای خروجی موجود تقسیم کرد.

8-4- خطوط نیرو رسانی

خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع که شبکه عمومی موجود را با ظرفیت کافی به نقطه تحویل متصل می‌کنند خطوط نیرو رسانی نامیده می‌شوند. 

9-4- خط سرویس (در شبکه فشار ضعیف)

خط سرویس عبارت است از بخشی از خطوط نیرو رسانی که مقطع آن متناسب با قدرت انشعاب یا انشعابات متقاضی در نظر گرفته شده است و شبکه فشار ضعیف عمومی یا پست عمومی توزیع را به نقطه تحویل متصل می‌کند. خطوط سرویس کلاً متعلق به شرکت و در اختیار آن می‌باشند.

10-4- وسایل اندازه‌‌گیری و کنترل

این وسایل عبارتند از: کنتور یا کنتورها، فیوزها، ساعت فرمان و سایر ملحقات و کلیه وسایل و دستگاه‌های مربوطه که به منظور محدود کردن یا سنجش مقدار توان و انرژی برق (اکتیو و راکتیو) بر طبق قرارداد در نقطه تحویل نصب می‌شوند و در اختیار شرکت می‌باشند. محل نصب این وسایل در تمامی موارد توسط شرکت تعیین می‌گردد.

11-4- نقطه تحویل

نقطه تحویل عبارت است از: نقطه‌ای که تأسیسات شرکت به تأسیسات مشترک اتصال داده می‌شود و در آن محل وسایل اندازه‌‌گیری نصب می‌گردد.

12-4- خطوط نیرو رسانی و تأسیسات اختصاصی برقی مشترک

خطوط نیرورسانی و تأسیسات اختصاصی برقی مشترک عبارتند از: کلیه خطوط انتقال و فوق توزیع و توزیع و تمام سیم کشی‌ها، وسایل و دستگاه‌های برقی که بعد از نقطه تحویل واقع شده‌اند. نگهداری و تعمیر و کنترل کلیه خطوط نیرورسانی و تأسیسات اختصاصی برقی مشترک بر عهده او می‌باشد.

13-4- قرارداد برقراری انشعاب برق

قرارداد برقراری انشعاب برق عبارت است از: قرارداد منعقده بین شرکت و متقاضی، که بر طبق مفاد آن انشعاب برق دایر می‌گردد.

14-4- انشعاب برق

انشعاب برق عبارت است از: امکان استفاده مجاز از انرژی الکتریکی که از طریق دایر کردن خطوط و وسایل اندازه‌‌گیری لازم، طبق مقررات محقق می‌شود.

1-14-4- انشعاب برق فشار ضعیف: انشعاب برق فشار ضعیف عبارت است از انشعاب برق یکفاز با ولتاژ 230 ولت و سه فاز با ولتاژ 400 ولت، با تغییرات 5  درصد.

2-14-4- انشعاب برق فشار قوی: انشعاب برق فشار قوی عبارت است از انشعاب برق با ولتاژهای 11 کیلوولت و بیشتر.

 

15-4- تأمین برق

تأمین برق عبارت است از عرضه توان و انرژی مورد تعهد شرکت در قرارداد منعقده در نقطه تحویل با ولتاژ استاندارد و فرکانس 50 هرتز با تغییرات 3 ، اعم از اینکه مشترک از توان و انرژی استفاده بنماید یا ننماید.

16-4- انواع انشعاب‌های برق

1-16-4- انواع انشعاب‌های برق بر اساس نوع فعالیت و کاربری به شرح زیر است:

الف) انشعاب برق مصارف خانگی: انشعاب برق برای مصارف خانگی به انشعابی اطلاق می‌شود که صرفاً به منظور به کار انداختن و استفاده از وسایل و تجهیزات متعارف خانگی در واحدهای مسکونی دایر می‌گردد. واحد مسکونی در مناطق شهری عبارت است از مکانی برای زندگی که به تشخیص شرکت حداقل دارای یک اطاق و یک آشپزخانه و یک سرویس بوده و ورودی آن (اعم از اینکه در داشته و یا نداشته باشد) مستقل و یا مرتبط به راهروی اشتراکی و سیم‌کشی آن مجزا باشد. تشخیص واحد مسکونی در روستاها به عهده شرکت می‌باشد.

ب) انشعاب برق مصارف اشتراکی: این انشعاب برای به کار انداختن تأسیسات اشتراکی مانند آسانسور، شوفاژ، تهویه مطبوع یا روشنایی عمومی و امثال آن در بلوک‌ها و مجموعه‌های ساختمانی و شهرک‌های مسکونی و صنعتی و عمومی به طور جدا از سایر انشعابات دایر می‌گردد. به هر بلوک و یا مجموعه ساختمانی که همه واحدهای آن دارای کاربری یکسان باشند تنها یک انشعاب برای مصارف اشتراکی واگذار می‌گردد. در‌صورتی‌ که تأسیسات اشتراکی بلوک‌ها و یا مجموعه‌هایی که چند نوع فعالیت (مسکونی، تجاری، عمومی و غیره) در آنها انجام می‌شود مجزا باشد می‌توان بیش از یک انشعاب اشتراکی واگذار نمود.

ج) انشعاب برق مصارف عمومی: انشعاب برق برای مصارف عمومی به انشعابی اطلاق می‌شود که برای خدمات عمومی به کار رود.

د) انشعاب برق تولید (کشاورزی): انشعاب برق کشاورزی به انشعابی اطلاق می‌شود که از نیروی برق برای پمپاژ آب‌های سطحی و زیر زمینی و یا پمپاژ مجدد آب، در مدت 20 ساعت از شبانه روز برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌کند و دارای پروانه معتبر بهره‌برداری از سازمان‌های آب منطقه‌ای نیز می‌باشد.

1- انشعاب برق چاه‌های آب غیر کشاورزی: کلیه چاه‌های آب غیر کشاورزی با توجه به کاربردشان برحسب مورد بهای برق را با تعرفه‌های مربوطه پرداخت خواهند نمود.

هـ) انشعاب برق تولید (صنعت و معدن): انشعاب برق تولید (صنعت و معدن) به انشعابی اطلاق می‌شود که از برق برای به کار انداختن و بهره‌برداری از صنایع، کارخانه‌ها، استخراج معادن، صنایع کشاورزی برای تولید فرآورده‌های کشاورزی و دامی در کارگاه‌ ها (مشخص شده در تعرفه تولید) و صنایع کوچک و صنوف تولیدی که دارای پروانه معتبر بهره‌برداری از مراجع ذیربط هستند استفاده می‌شود.

و) انشعاب برق سایر مصارف: انشعابی که برای محل کسب دایر می‌گردد مشمول این تعرفه می‌باشد. ضمناً مصارف سایر انشعاب‌هایی که با هیچ یک از موارد دیگر بند     1-16-4 مطابقت ندارند مشمول تعرفه سایر مصارف است.

ز) انشعاب برق مصارف آزاد: این انشعاب ویژه متقاضیانی است که تمایل به پرداخت هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب برق، ندارند. بهای برق مصرفی انشعاب آزاد با توجه به نوع مصرف و انطباق آن با هر یک از موارد "الف" تا "و" بند 1-16-4 با تعرفه خاص انشعاب آزاد محاسبه و دریافت خواهد شد. برق‌های غیردائم، چراغانی‌ها و تابلوهای تبلیغاتی نیز از جمله این‌گونه انشعابات محسوب می‌گردند.

ح) انشعاب برق برای فروش مجدد: این انشعاب ویژه مشترکینی می‌باشد که نیروی برق را به صورت یکجا از شرکت‌ها دریافت و از طریق شبکه تحت مدیریت خود مجدداً به مشترکین نهایی به فروش می‌رسانند. 

2-16-4- انواع انشعاب‌های برق با توجه به نحوه مدیریت مصرف به شرح ذیل بوده و بر اساس تعرفه‌های ابلاغی برق مشمول نرخ‌های مختلف می‌گردند.

انشعابات نوع الف: مشترکینی که در اوقات اوج بار با اعلام قبلی شرکت با اعمال مدیریت مصرف بار خود را کاهش می‌دهند.

انشعابات نوع ب: مشترکینی که حتی در حالاتی که بنا بر پیش‌بینی مرکز کنترل شبکه (جهت جلوگیری از افت فرکانس، افت ولتاژ یا پرباری خطوط و پست‌ها خارج از میزان مجاز) شرکت ناچار به اعمال خاموشی از پیش تعیین شده می‌باشد، قطع برق نخواهند داشت.

انشعابات نوع ج: مشترکینی که تنها در 20 ساعت شبانه روز غیر از اوج بار از انشعابات خود استفاده می‌کنند و در ساعات اوج بار (4ساعت به تشخیص شرکت) از برق استفاده نخواهند کرد. 

17-4- انرژی تحویلی

مقدار انرژی‌برقی تحویل شده‌‌که توسط وسایل اندازه‌‌گیری قرائت می‌شود، انرژی الکتریکی تحویل شده می‌باشد. واحد انرژی الکتریکی، کیلو وات ساعت است.

18-4- دوره مصرف

فاصله زمانی دو قرائت متوالی وسایل اندازه‌گیری، دوره مصرف می‌باشد. 

19-4- ماهانه

دوره‌ای است که شامل 30 روز مستمر می‌باشد.

20-4- بهای انرژی

مبلغی که بر اساس تعرفه مربوطه بابت انرژی مصرفی می‌باید توسط مشترک پرداخت گردد. 

21-4- رقم ثابت (آبونمان)

مبلغی ثابت که ماهانه بدون در نظر گرفتن میزان برق مصرفی می‌باید توسط مشترک پرداخت شود. 

22-4- حداقل بهای برق

مبلغی است که اگر بهای برق و یا بهای انرژی و رقم ثابت (آبونمان) مشترکین با قدرت کمتر از 30 کیلو وات بر حسب مورد کمتر از آن باشد، مبلغ مزبور دریافت خواهد شد. 

23-4- قدرت متوسط و لحظه‌ای

نسبت مقدار انرژی مصرف شده به مدت مصرف را قدرت مصرفی متوسط در طی آن مدت می‌خوانند. قدرت لحظه‌ای عبارت است از قدرت متوسط در فاصله زمانی کوتاهی که بتوان در طی آن مصرف انرژی را ثابت دانست. واحد قدرت کیلو وات است.

24-4- قدرت قراردادی (مجاز)

قدرتی که در قرارداد تعیین شده و مشترک حق استفاده بیش از آن را ندارد.

25-4- حداکثر بار

حداکثر قدرت مصرفی وسایل برقی مشترک که به طور همزمان در نقطه تحویل به کار می‌افتند یا انتظار می‌رود به کار بیفتند. واحد سنجش حداکثر بار، کیلو وات است.

26-4- ضریب قدرت

نمایانگر کیفیت بکارگیری ظرفیت تأسیسات الکتریکی و برابر است با نسبت توان حقیقی به ظاهری. ضریب قدرت مجاز مشترک حداقل 9/0 می‌باشد و چنانچه کمتر از 9/0 گردد مشترک می‌باید نسبت به نصب تجهیزات لازم اقدام نماید.

27-4- ضریب بار (نسبت بار)

عبارت است از نسبت انرژی (کیلو وات ساعت) مصرف شده طی یک دوره زمانی مشخص به حاصل ضرب حداکثر قدرت مصرفی (کیلو وات) و تعداد ساعات آن دوره زمانی. ضریب بار معمولاً به صورت درصد بیان می‌شود.

28-4- فاصله زمانی قدرت

مدت زمان مشخصی که قدرت متوسط در طی آن به عنوان قدرت مصرفی منظور می‌گردد. فاصله زمانی قدرت 15 دقیقه تعیین می‌شود. 

29-4- بهای قدرت

مبلغی که بر اساس تعرفه بابت هر کیلو وات (قدرت مصرفی یا قراردادی) می‌باید در هر دوره ماهانه پرداخت گردد.

30-4- روشنایی معابر عمومی

روشنایی معابر عمومی شامل روشنایی پیاده روها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، بزرگراه‌ها، شاهراه‌ها، پل‌ها و اماکن مشابه می‌باشد.

31-4- محل نصب وسایل اندازه‌‌گیری

وسایل اندازه‌‌گیری و سایر تجهیزات مربوطه در مکان مناسبی با نظر شرکت و بر اساس استاندارد به طریقی نصب می‌شود که فضای کار مناسب در همه جوانب وجود داشته باشد. نصب وسایل اندازه‌‌گیری در داخل ساختمان در صورت تأیید شرکت مجاز خواهد بود. 

32-4- قرائت وسایل اندازه‌گیری

قرائت وسایل اندازه‌‌گیری به منظور تنظیم صورتحساب در فواصل تعیین شده، توسط شرکت انجام خواهد شد.

33-4- باز فروش برق

عبارت است از فروش برق توسط مشترک (مشترکین) به اشخاص ثالث، در محدوده انشعاب واگذار شده. 

34-4- تعرفه:

عبارت است از تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آن. برحسب مقطع زمانی موضوعات، تعرفه‌های همان مقطع زمانی معتبر بوده و مورد استناد قرار می‌گیرد.

 

فصل دوم: مقررات عمومی تأمین برق 

35-4- شرایط درخواست برقراری و هرگونه تغییر در مشخصات انشعاب برق

1-35-4- هر متقاضی و یا مشترک می‌تواند برای هر واحد مسکونی، تجاری، عمومی، صنعتی، کشاورزی و غیره درخواست برقراری یا هرگونه تغییر در مشخصات انشعاب برق را بنماید. قبول درخواست برقراری (یا تغییر در مشخصات) انشعاب برق منوط به حصول شرایط زیر است:

الف) شرکت امکانات لازم جهت برقراری و یا تغییر انشعاب برق مورد نیاز متقاضی را داشته باشد.

ب) متقاضی هیچ‌گونه بدهی بابت برق و یا هزینه‌های تأمین برق در محل مورد نظر یا هر محل دیگری به شرکت یا سایر شرکت‌های تابعه وزارت نیرو نداشته باشد.

ج) موانعی که رفع آن عملی نباشد، برای انجام کار شرکت در محل مورد نظر وجود نداشته باشد.

د) در محل، انشعاب دیگری با همان کاربری (با رعایت استثناء در مورد انشعاب اشتراکی) وجود نداشته باشد.

هـ) واگذاری انشعاب برق در مسیر و حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و حریم کانال‌ها و انهار آبیاری ممنوع است. 

2-35-4- تعیین میزان جریان برق مورد نیاز متقاضی برای انشعابات کمتر از 30 کیلو وات از اختیارات شرکت است، به استثنای انشعاب برق تولید کشاورزی که در هر حال قدرت آن بر اساس پروانه معتبر بهره‌برداری صادره توسط سازمان‌های آب منطقه‌ای (منطبق با آمپراژهای استاندارد مندرج در بند 64-4) تعیین خواهد شد. 

3-35-4- هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب از مالک و یا متقاضی دریافت می‌شود، ولی انشعاب منحصراً مربوط به ملک مورد تقاضا خواهد بود و در هر حال دریافت هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب از متقاضی و صدور قبض دریافت وجه به نام پرداخت کننده یا متقاضی و همچنین برقراری انشعاب متقاضی دلیل بر مالکیت یا شناسایی حقی برای افراد مذکور نسبت به ملک نخواهد بود.

36-4- ضوابط برخورداری از نرخ برق مصارف تولید (صنعت و معدن)

1-36-4- برخورداری از نرخ برق مصارف تولید (صنعت و معدن) منوط به ارائه یکی از مدارک زیر از وزارتخانه‌های صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، یا واحدهای تابعه آنها می‌باشد:

موافقت اصولی

پروانه و یا جواز تأسیس

پروانه بهره‌برداری

کارت شناسایی

گواهی فعالیت صنعتی

هر یک از مدارک یاد شده از زمان ارائه به شرکت تا تاریخ انقضاء آن معتبر است و چنانچه پس از انقضاء اعتبار آن، مشترک نسبت به تمدید اعتبار یا ارائه یکی از مجوزهای معتبر دیگر اقدام ننماید، مشمول تعرفه تجاری و سایر مصارف خواهد شد.

2-36-4- تأسیسات صنعتی وابسته به وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و معادن، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی و نفت با تأیید وزارت نیرو مشمول تعرفه تولید (صنعت و معدن) می‌گردند.

همچنین تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات مشابه در صورت ارائه مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعرفه تولید (صنعت و معدن) برخوردار خواهند بود.

3-36-4- مصارف روشنایی داخلی تأسیسات مشترکین صنعتی و روشنایی محوطه و نیز مصارف ساختمان‌های اداری واقع در کارخانه تا 5 درصد قدرت قراردادی مجاز است و چنانچه به تشخیص شرکت از این مقدار تجاوز نماید بهای برق مصرفی این دسته از مشترکین با ضریب 20/1 محاسبه و دریافت می‌گردد. در صورتی که میزان استفاده غیر صنعتی این دسته از مشترکین به بیش از 20 درصد برسد مطابق بند 45-4 این آیین‌نامه با ایشان رفتار خواهد شد. 

4-36-4- فعالیت‌های تولیدی که وجه غالب مصرف انرژی الکتریکی آنها در فرایند تولید صنعتی است و عرفاً جزء صنوف تولیدی محسوب می‌گردند، مطابق فهرست و ضوابط ابلاغی از طرف وزیر نیرو مشمول تعرفه تولید (صنعت و معدن) خواهند شد. این گونه کارگاه‌ ها در صورت دارا بودن پروانه کسب معتبر و منطبق با نوع فعالیت تولیدی و یا گواهی فعالیت صنعتی از اتحادیه صنف مربوطه و انطباق فعالیت جاری با پروانه کسب می‌توانند مشمول تعرفه تولید (صنعت و معدن) شوند. 

5-36-4- کلیه مجوزهای مورد قبول شرکت می‌باید از نظر مدت اعتبار مورد بررسی قرار گیرند و موضوع در روی صورتحساب‌های ارسالی یک دوره قبل از پایان مدت اعتبار به عنوان اخطار برای تمدید مجوزها به اطلاع مشترکین برسد.

37-4- ضوابط برخورداری از نرخ برق مصارف تولید کشاورزی

1-37-4- برخورداری از نرخ برق مصارف تولید کشاورزی منوط به ارائه پروانه معتبر بهره‌برداری از سازمان‌های آب و رعایت قدرت مجاز الکتروپمپ قید شده در پروانه مذکور می‌باشد. پروانه بهره‌برداری از زمان ارائه به شرکت تا تاریخ انقضاء آن معتبر می‌باشد. 

2-37-4- مصارف روشنایی و مصارف جنبی متعارف انشعاب برق کشاورزی تا یک درصد قدرت قراردادی مجاز است و چنانچه به تشخیص شرکت از این مقدار تجاوز گردد مشترک ملزم به تفکیک مصارف مزبور خواهد بود و شرکت با برقراری انشعاب مجزا، بهای برق مصرفی را بر طبق تعرفه مربوطه محاسبه و دریافت می‌نماید و در صورتی که مشترک نسبت به تفکیک انشعاب یا کاهش مصرف غیر مجاز خود اقدام نکند مشمول بند 45-4 این آیین‌نامه خواهد شد.

3-37-4- در صورتی که حداکثر قدرت و یا انرژی مصرفی مشترک از میزان مندرج در پروانه معتبر بهره‌برداری صادر شده از سوی سازمان‌های آب تجاوز کند، مشمول تعرفه آزاد تولید کشاورزی می‌گردد.

 

38-4- نصب وسایل اندازه‌گیری

متقاضی باید بی‌آنکه هزینه‌ای متوجه شرکت شود محل مناسبی را با نظر شرکت برای نصب وسایل اندازه‌‌گیری آماده سازد. مشترک مسئول سالم نگاه داشتن کلیه وسایل و تجهیزاتی است که از طرف شرکت در محل برقراری انشعاب برق نصب می‌گردد و تحت هیچ عنوان حق دست‌کاری آنها یا پلمب‌هایی را که بر روی وسایل اندازه‌گیری و سایر تجهیزات نصب می‌باشد ندارد و تنها نمایندگان مجاز شرکت که هویت آنها مشخص باشد در صورت ضرورت می‌توانند نسبت به بازکردن پلمبها اقدام کنند.

39-4- تغییر مکان داخلی وسایل اندازه‌گیری

1-39-4- مشترک ضمن اینکه مسئول مرئی نگهداشتن و قابل دسترس بودن محل وسایل اندازه‌‌گیری برق می‌باشد، به هیچ عنوان حق جابجایی انشعاب و وسایل آن را ندارد و چنانچه پس از نصب وسایل اندازه‌گیری، مشترک تغییری در وضعیت ملک یا ساختمان خود بدهد که محل دستگاه‌ها نامناسب گردد یا مانعی در مقابل آنها ایجاد شود شرکت می‌تواند ضمن رعایت مفاد این آیین‌نامه، دستگاه‌های مزبور را با هزینه مشترک بر اساس بند 76-4 به محل مناسبی منتقل (تغییر مکان داخلی) نماید.

2-39-4- در صورتی که تغییر مکان داخلی نیازمند به ایجاد تأسیسات نیرورسانی جدید باشد کل هزینه‌های مربوطه بر عهده مشترک خواهد بود. چنانچه پست به هزینه مشترک نصب شده باشد و به علت استفاده عمومی از آن امکان انتقال ترانسفورماتور به محل جدید ممکن نباشد، در این صورت هزینه تجهیزات پست بر عهده شرکت و هزینه نصب آن با مشترک خواهد بود. 

40-4- جابجایی لوازم و وسایل عمومی شرکت

در مورد آن قسمت از وسایل و لوازم شرکت (مانند جعبه انشعاب، دستک کابل و غیره) که در معابر عمومی و روی دیوار ساختمان‌ها نصب شده است چنانچه مالک ساختمان بخواهد تغییراتی در وضع دیوار مزبور داده یا آن را تجدید بنا نماید، شرکت می‌باید آن وسایل و لوازم را با هزینه خود جابجا نماید ولی اگر وسایل و لوازم مزبور صرفاً جهت تأمین برق همان ساختمان دایر شده باشد مشترک می‌باید هزینه‌های مربوطه را برابر هزینه انجام شده به شرکت پرداخت نماید.

41-4- تغییر مکان خارجی انشعاب برق

1-41-4- انشعاب برق مخصوص محلی است که در آن نصب و دایر شده است و جابجایی آن ممنوع است.

2-41-4- انشعاب منصوبه غیر قابل انتقال است و جدا از اصل ملک، قابل فروش، معامله و یا واگذاری به دیگری نمی‌باشد و چنانچه مشترکی جبراً یا به اختیار خود درخواست جابجایی محل مصرف برق را داشته باشد می‌باید تقاضای برچیدن انشعاب موجود خود را طبق بند 1-52-4 به عمل آورده برای تأمین برق مورد نیاز خود در محل جدید مشابه سایر متقاضیان اقدام نماید.

3-41-4- در‌صورتی‌ که به دلیل حوادث و یا موارد تصریح شده در قانون نیاز به جابجایی انشعاب برق باشد و یا در مورد صنوف سیاری که مجوز مربوطه را دارند بعد از تصویب هیأت مدیره شرکت می‌توان انشعاب را به محل دیگری انتقال داد. این جابجایی داخلی محسوب و مطابق مفاد بند 39-4 عمل خواهد شد. میزان قدرت قراردادی و نوع مصرف نمی‌باید بواسطه این انتقال تغییر نماید.

42-4- تغییر نام مشترک (پرونده)

1-42-4- مالکین می‌توانند با ارائه اسناد رسمی و احکام قانونی و یا اسناد مثبته‌ای (قولنامه رسمی، تعهد محضری، تقاضای مالک انشعاب) که مورد تأیید شرکت باشد، پس از احراز هویت، تقاضای تغییر نام مشترک را بنماید. در هنگام تغییر نام، شرکت نسبت به آزمایش و کنترل وسایل اندازه‌‌گیری اقدام می‌نماید.

2-42-4- تغییر نام مشترک و همچنین پاسخ به استعلام‌های محضری دفاتر اسناد رسمی منوط به تسویه حساب کامل می‌باشد. 

3-42-4- چنانچه مشترک، سند پرداخت وام یا ودیعه‌ای داشته باشد که به طور رسمی به خریدار منتقل نشده باشد کماکان به نام مشترک اولیه محفوظ بوده و در صورت مراجعه به وی مسترد می‌گردد.

43-4- تعیین مقدار قدرت و انرژی تحویلی به مشترک و بهای برق مصرفی

1-43-4- ارقامی که وسایل اندازه‌‌گیری نشان می‌دهند و یا ثبت می‌نمایند دلیل کافی برای مصرف قدرت و انرژی به توسط مشترک بوده مشترک ملزم به قبول آن می‌باشد مگر آنکه به تشخیص شرکت اشکالی در کار وسایل اندازه‌‌گیری و یا اشتباه در قرائت آن وجود داشته باشد، در این صورت و همچنین در صورت اشتباه در محاسبات بهای برق مصرفی، بر اساس بندهای زیر عمل می‌گردد:

الف) شرکت بر طبق برنامه وسایل اندازه‌‌گیری برق مصرفی را آزمایش کرده و صحت کار آنها را از حیث ثبت و یا نشان دادن ارقام مصرف بر اساس استانداردهای پذیرفته شده کنترل خواهد کرد و یا بر حسب تقاضای مشترک آزمایش لازم را به عمل می‌آورد در صورت اخیر چنانچه وسایل اندازه‌‌گیری سالم تشخیص داده شود مشترک باید هزینه آزمایش را بر اساس بند 76-4 این آیین‌نامه پرداخت نماید.

ب) اگر ضمن آزمایش‌های شرکت معلوم شود ارقامی را که وسایل اندازه‌‌گیری ثبت و یا نشان داده دارای بیش از 2  خطا می‌باشد (کمتر از 2  قابل اغماض است) تمام صورتحساب‌های مربوط به مصارف برق به علت تأثیر این‌گونه خطاها اصلاح خواهد شد.

برای وسایل اندازه‌‌گیری نصب شده در ولتاژ 63 و 66 کیلو ولت و بالاتر خطای قابل اغماض 5/0  می‌باشد.

این گونه تعدیلات برای نصف مدتی که از تاریخ آخرین آزمایش وسایل اندازه‌‌گیری گذشته است به عمل می‌آید و هیچ‌گاه مدت مذکور بیشتر از یکسال در نظر گرفته نخواهد شد. هر گاه نتوان مقدار قدرت و انرژی مصرفی را با توجه به درصد خطای وسایل اندازه‌‌گیری محاسبه نمود، در این‌ صورت شرکت تمام صورتحساب‌های مدت یاد شده را بر اساس دقیق‌ترین اطلاعات و آمار موجود اصلاح خواهد کرد. در مواقعی که صورتحساب یا صورتحساب‌ها به طریقی که فوقاً اشاره گردید تعدیل یا اصلاح شود، شرکت هر مبلغی را که اضافه از مشترک وصول کرده است به وی مسترد می‌دارد و مشترک نیز می‌باید هر مبلغی را که بدهکار می‌شود با نظر شرکت (به صورت نقدی و یا اقساط) پرداخت نماید.

ج) علاوه بر مورد بند (ب) هرگونه کسری یا اضافه محاسبه بهای برق مانند موارد ناشی از نقایص یا اشتباه اتصال وسایل اندازه‌‌گیری از زمان وقوع نقص و یا اشتباه در قرائت وسایل اندازه‌‌گیری و اشتباه در اعمال ضرایب و ارقام وسایل اندازه‌‌گیری و اختصاص کد محاسباتی نادرست با توجه به مقررات وقت از طرفین قابل برگشت می‌باشد.

د) در تمام مواردی که در دستگاه‌های اندازه‌‌گیری نصب شده دستکاری و یا در درست کارکردن آنها دخالت شود و یا به نحوی عملی انجام شود که دستگاه‌های اندازه‌‌گیری میزان واقعی برق مصرفی را نشان ندهد، شرکت باید بهای مقدار برق مصرفی را که در اثر این گونه اقدامات ثبت نشده است (مقدار آن بر اساس آمار و ضوابط موجود تعیین خواهد شد) با بالاترین نرخ تعرفه آزاد مربوط به همان نوع مصرف محاسبه و به اضافه سایر هزینه‌هایی که از این گونه اقدام یا اقدامات غیر مجاز متوجه شرکت گردیده است، از مشترک وصول نماید و عنداللزوم مشترک را تحت پیگرد قانونی نیز قرار دهد.

2-43-4- در کلیه حالات فوق، صورتحساب‌ها تنها تا زمان آخرین تسویه حساب قابل اصلاح خواهد بود. 

44-4- تعهدات ناشی از صدور صورتحساب

1-44-4- مشترک مکلف به پرداخت مبلغ صورتحساب و بدهی‌های احتمالی معوقه بهای برق مصرفی می‌باشد اعم از اینکه بدهی‌های مذکور مربوط به مصرف‌کننده فعلی یا قبلی باشد.

نرخ برق مشترکینی که بعد از مهلت مقرر در صورتحساب نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند و یا مشترکینی که خواهان پرداخت بهای برق قبل از انتهای دوره مصرف باشند در ضرایب مندرج در تعرفه‌های برق ضرب خواهد شد. 

2-44-4- اعلام عدم دریافت صورتحساب توسط مشترک از تعهد پرداخت صورتحساب نمی‌کاهد ولی هرگاه مشترک با مراجعه به شرکت درخواست صدور المثنی نماید شرکت موظف است بر اساس بند 76-4 نسبت به صدور المثنی اقدام نماید. 

3-44-4- مدت دوره صدور صورتحساب با نظر شرکت تعیین می‌گردد. در هر صورت این دوره برای مشترکین با قدرت کمتر از 30 کیلو وات نبایستی از 60 روز بیشتر و در مورد مشترکین با قدرت 30 کیلو وات و بالاتر نبایستی از 30 روز بیشتر باشد. در مورد روستاها مدت مزبور با نظر هیأت مدیره شرکت تعیین خواهد شد.

4-44-4- چنانچه مشترک در طی مهلت قانونی پرداخت، نسبت به مفاد صورت حساب معترض باشد می‌تواند به شرکت مراجعه کند و شرکت موظف است نسبت به تصحیح یا تأیید صورتحساب اقدام نماید.

45-4- تغییر در مصرف

1-45-4- متقاضی تغییر در مصرف، قبل از تغییر در کاربری انشعاب برق می‌باید تقاضای تغییر کاربری انشعاب را به همراه مجوزهای مربوطه به شرکت ارائه نمایند و در صورت وجود امکانات فنی بر اساس درخواست متقاضی قرارداد برقراری انشعاب جدید با توجه به نوع کاربری منعقد می‌گردد. در صورتی که بر اساس تعرفه‌های روز، هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب جدید بیش از قبلی باشد متقاضی می‌باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت نماید. و اگر هزینه عمومی برقراری انشعاب جدید کمتر از قبلی باشد هیچ‌گونه وجهی به مشترک پرداخت نخواهد شد.

2-45-4- چنانچه به تشخیص شرکت هر یک از مشترکین، از نیروی برق برای مصارفی به غیر از آنچه که در قرارداد برقراری انشعاب برق قید گردیده، استفاده نمایند و تعرفه مصرف جدید آنها بیش از تعرفه مصرف قبلی باشد، شرکت موظف است که با اخطار کتبی نسبت به تغییر تعرفه از تاریخ مصرف غیر مجاز به تشخیص خود اقدام و بهای برق مصرفی را به صورت زیر با تعرفه تجاری و سایر مصارف و در مورد مشترک انشعاب آزاد با تعرفه آزاد تجاری و سایر مصارف محاسبه و دریافت نماید:

الف) در صورتی که مصرف جدید نیاز به ارائه پروانه مجاز داشته باشد تا زمان ارائه پروانه با نرخ تجاری و سایر مصارف محاسبه گردد.

ب) در صورتی که مصرف جدید نیاز به ارائه پروانه مجاز نداشته باشد تا زمان تشخیص توسط شرکت با نرخ تجاری و سایر مصارف (حسب مورد آزاد تجاری و سایر مصارف) و از زمان تشخیص با تعرفه منطبق بر مصرف جدید محاسبه گردد.

46-4- دسترسی به اماکن

مشترک حق دسترسی به اماکن خود به منظور برقراری انشعاب برق، قرائت وسایل اندازه‌گیری، بازرسی وسایل اندازه‌گیری، سیم‌کشی و سایر وسایل و تأسیسات مربوطه و همچنین تعمیر کردن و قطع نمودن انشعاب برق و برداشتن اموال متعلق به شرکت را به نمایندگان شرکت که هویتشان مشخص باشد اعطا می‌نماید. بنابراین برای موارد فوق طرح شکایات و ادعاهایی از قبیل ورود به عنف یا غیرقانونی به ملک غیر، علیه شرکت و کارکنان آن وارد نخواهد بود.

47-4- نحوه، شرایط و مسئولیت استفاده مشترک از انشعاب برق

1-47-4- در مواردی که دستگاه‌های مورد استفاده مشترک به گونه‌ای باشد که ایجاد نوسانات زیاد بنماید، مانند کار کردن با دستگاه جوشکاری، دستگاه اشعه ایکس، کوره‌های برقی، انواع آسانسور یا سایر تجهیزاتی که دارای مصارف زیاد لحظه‌ای بوده و موجب می‌شود که در ولتاژ برق سایر مشترکین و شبکه فشار قوی و فشار ضعیف عمومی اختلال پدید آید مشترک مسئول و موظف است تجهیزات اصلاحی را که شرکت برای رفع این نقیصه لازم بداند به هزینه خود تهیه و نصب و نگهداری کند.

 

2-47-4- در مواردی که مشترک، بر طبق ضوابط یا با اجازه وزارت نیرو از ژنراتور اختصاصی استفاده می‌نماید، می‌باید کلیه تجهیزات و لوازمی را که به منظور حفاظت و جلوگیری از برگشت جریان برق به شبکه شرکت لازم باشد به هزینه خود و با نظر شرکت تهیه و نصب نماید، در غیر این صورت شرکت بلافاصله نسبت به قطع انشعاب مبادرت خواهد نمود و مشترک با دریافت اولین اخطار باید نسبت به نصب لوازم حفاظتی بر طبق نظر شرکت اقدام نماید هرگونه ضرر و زیانی از این بابت به شرکت وارد شود، مشترک مسئول جبران آن و پرداخت هزینه‌های متعلقه بر طبق نظر شرکت می‌باشد.

3-47-4- مشترک مسئول و پاسخگوی کلیه خسارات شرکت در برابر کلیه دعاوی و مطالباتی که در نتیجه قصور وی در انجام تعهدات خود (بر طبق مفاد بند 47-4 و بندهای ذیل آن) از طرف هر کس علیه شرکت بشود خواهد بود.

48-4- مداومت جریان برق

شرکت با توجه به بند 15-4 آیین‌نامه مسئول تداوم تأمین برق مشترک است ولی این تعهد شامل حوادث ناشی از عوامل خارج از کنترل و حوادث قهری و همچنین قطع برق بر اساس موافقت با مشترک و نیز اجرای مفاد بند 50-4 نمی‌باشد. تشخیص "عوامل خارج از کنترل و حوادث قهری" با وزارت نیرو است.

 

49-4- اصلاح و تعویض وسایل و لوازم انشعاب

آن قسمت از وسایل و لوازم انشعاب برق که به علت فرسوده شدن یا حوادث قهری نیاز به تعویض یا اصلاح داشته باشد، بدون نیاز به درخواست مشترک و بدون دریافت هزینه توسط شرکت انجام خواهد گردید، مگر آنکه به تشخیص شرکت، مشترک در ایجاد موارد مذکور دخالت داشته باشد، که در این صورت می‌باید هزینه مربوطه را (بر اساس قیمت تمام شده) پرداخت نماید.

50-4- قطع موقت انشعاب برق

1-50-4- شرکت در موارد مشروحه زیر انشعاب برق مشترک را موقتاً قطع خواهد کرد:

الف) در صورتی که مشترک پس از تسویه حساب، تقاضای قطع موقت انشعاب برق را بنماید. در حالتی که یک انشعاب چند استفاده کننده داشته باشد، باید کلیه استفاده‌کنندگان تقاضای قطع موقت انشعاب را بنمایند.

ب) اگر مشترک، در اجرای مفاد مقررات مندرج در این آیین‌نامه و یا در انجام تعهدات خود در مورد انشعاب برق به تشخیص شرکت قصور کند.

ج) اگر صورتحساب‌های برق مصرفی و یا سایر بدهی‌ها درسررسید مقرر پرداخت نشود.

د) در صورتی که نیروی برق به مصرف غیر مجاز برسد و یا در تأسیسات متعلق به شرکت دستکاری شود یا مقررات فنی و استاندارد و همچنین حریم تأسیسات برق رعایت نشود.

هـ) در صورتی که امکان قرائت وسایل اندازه‌‌گیری در سه دوره متوالی به دلیل بسته بودن محل فراهم نگردد.

و) هر گاه حکم یا قراری از سوی مقامات قضایی در زمینه قطع برق صادر گردد.

ز) در مورد کلیه مشترکین پمپ‌های آب کشاورزی، در صورتی که سازمان آب منطقه‌ای درخواست قطع نماید. 

2-50-4- در هنگام قطع برق کماکان صورتحساب بر حسب مورد بر مبنای حداقل بهای برق ماهانه یا رقم ثابت (آبونمان) صادر خواهد شد.

3-50-4- چنانچه مشترکی بابت بهای برق مصرفی و سایر هزینه‌های مربوطه به شرکت بدهی داشته باشد، شرکت می‌تواند انشعاب برق مورد استفاده مشترک مذکور را در محل دیگر نیز با اخطار قبلی قطع نموده و تا وصول مطالبات خود از وصل آن خودداری نماید.

ضمناً چنانچه محل مزبور در حوزه فعالیت شرکت دیگر باشد شرکت مورد بحث می‌باید با درخواست شرکت ذینفع نسبت به قطع برق این‌گونه مشترکین در مورد وصول مطالبات شرکت مزبور همکاری لازم را به عمل آورد. همچنین برقراری انشعاب جدید به نام مشترک مزبور نیز تا تسویه حساب کلیه مطالبات با شرکت امکان پذیر نخواهد بود.

51-4- برقراری مجدد انشعاب برق

1-51-4- برای برقراری مجدد انشعاب برق در محلی که سابقاً انشعاب برق وجود داشته و به علل مندرج در بند 50-4 موقتاً جریان برق قطع گردیده است، مشترک می‌باید بر اساس تعرفه‌های مصوّب کلیه بدهی‌های معوقه و هزینه وصل یا نصب مجدد و خسارات وارده و حداقل بهای برق و یا رقم ثابت (آبونمان) ماهانه (بر حسب مورد) در طول دوران قطع برق را به شرکت پرداخت نماید.

2-51-4- در مورد مشترکینی که به دلیل عدم پرداخت به موقع صورتحساب‌های خود مشمول بند 50-4 می‌گردند شرکت می‌تواند برقراری مجدد انشعاب را (علاوه بر موارد مندرج در بند 1-51-4) منوط به تأدیه پیش پرداخت نماید. میزان پیش پرداخت حداکثر می‌تواند معادل بهای برق مصرفی آخرین صورتحساب باشد. 

3-51-4- در مواردی که مطابق مفاد این آیین‌نامه جریان برق قطع می‌شود، مشترک مجاز به دخالت در تأسیسات و وصل خودسرانه جریان برق نمی‌باشد و در صورت تخلف، جریان برق قطع و برقراری مجدد آن موکول به سپردن تعهد کتبی بر تکرار نشدن خلاف و تسویه حساب کامل و پرداخت معادل 2 برابر هزینه وصل آن انشعاب برق خواهد بود.

52-4- برچیدن دائم انشعاب برق

1-52-4- در هر یک از چهار حالت زیر شرکت انشعاب برق مشترک را به طور دائم جمع‌آوری، اشتراک مربوطه را باطل و با مشترک تسویه حساب خواهد نمود:

الف) هرگاه مشترکی که تنها مصرف‌کننده برق از انشعاب می‌باشد درخواست برچیدن دائم انشعاب را بنماید.

ب) هرگاه بدهی مشترک به 100 % هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب برق مندرج در جدول "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" برسد و علیرغم ارسال صورتحساب و اخطار شرکت بدهی مربوطه پرداخت نگردد.

ج) هرگاه یک سال از تاریخ قطع برق بگذرد و مشترک علیرغم ارسال صورتحساب و اخطار شرکت وضع خود را مشخص ننماید.

د) هرگاه خلاف موضوع بند 3-51-4 (در ارتباط با وصل خودسرانه جریان برق قطع شده توسط مشترک) برای بار دوم تکرار شود.

2-52-4- در کلیه حالات فوق اگر مشترک یا فردی که قائم مقام قانونی وی محسوب می‌شود جهت تسویه حساب مراجعه نماید بخشی از ارزش انشعاب برابر ارقام مندرج در ستون‌های جدول "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" پس از کسر بدهی و خسارت ناشی از عدم ایفاء تعهد مسترد خواهد شد. مبلغ مذکور در مورد انشعابات واگذار شده روی ولتاژهای 400، 230، 132، 66، 63 کیلو ولت شصت درصد و روی ولتاژهای 33، 20، 11 کیلو ولت و فشار ضعیف پنجاه درصد خواهد بود. در صورت عدم امکان بازپرداخت نقدی، مبالغ مزبور به صورت اقساط و حداکثر ظرف یک سال به مشترک پرداخت خواهد گردید. در هر حال مبلغ قابل استرداد از مبلغ مندرج در ستون یک جداول هزینه‌های برقراری انشعاب برق کمتر نخواهد بود. 

3-52-4- ارزش هر انشعاب برابر است با ارقام ذکر شده در ستون های یک و دو جدول شماره یک و در ستون‌های یک، دو و سه جدول شماره دو "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" که بر حسب مورد به ازاء هر کیلو وات و یا هر انشعاب می‌باشد.

53-4- باز فروش برق

مشترک بدون کسب مجوز شرکت حق باز فروش نیروی برق را ندارد.

54-4- انصراف متقاضی از اجرای قرارداد

در صورتی که متقاضی قبل از تأمین برق به عللی درخواست فسخ قرارداد تأمین برق را بنماید شرکت موظف است پس از کسر هزینه لوازم مصرفی و خدمات انجام شده برای متقاضی مذکور (از قبیل هزینه بازدید محل و تهیه طرح و نقشه‌های عملیات اجرایی و غیره)، مابقی مبالغ پرداختی متقاضی را مسترد نماید.

55-4- خسارات و سایر هزینه‌ها

اگر مشترکی به تأسیسات برق خساراتی وارد کند می‌باید هزینه آن را بر اساس برآورد شرکت پرداخت نماید.

56-4- قراردادهای برقراری انشعاب برق

1-56-4- قراردادهای برقراری انشعاب برق که بین شرکت و متقاضی منعقد می‌گردد، می‌باید بر اساس مفاد این آیین‌نامه و مستند به آن باشد. ضمناً هر تغییری در آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق (به جز هزینه‌های برقراری انشعاب برق) شامل کلیه متقاضیان و مشترکین خواهد گردید.

2-56-4- در قراردادهای برقراری انشعاب می‌باید مدت و هزینه‌های برقراری انشعاب برق (بر اساس این آیین‌نامه) کاملاً مشخص شده باشد. این هزینه‌ها تا زمانی که قرار داد معتبر است قطعی و ثابت بوده با تغییر در آیین‌نامه‌ها و مقررات عوض نخواهد شد. همچنین در قراردادهای منعقده کلیه تعهدات فنی متقاضی می‌باید بدون ذکر هزینه منعکس گردد.

3-56-4- در مورد قراردادهایی که قبل از ابلاغ این آیین‌نامه منعقد شده‌اند، اگر تعهدات فنی و مالی متقاضی در مواعد مقرر انجام شده باشد تأمین برق متقاضی بر اساس آیین‌نامه زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.

4-56-4- در مورد متقاضیانی که تا تاریخ مقرر در قرارداد کلیه تعهدات مالی خود را انجام داده باشند لکن تمام یا قسمتی از تعهدات فنی آنها هنوز اجرا نشده باشد، شرکت در صورتی که آمادگی تأمین برق را داشته باشد از تاریخی که در قرارداد جهت تأمین برق مشخص گردیده است، با اعلام قبلی، متقاضی را به عنوان مشترک شناخته و بر طبق تعرفه مربوطه نسبت به ارسال صورتحساب اقدام خواهد نمود. در صورت عدم پرداخت صورتحساب از طرف مشترک مطابق بندهای 50-4 و 52-4 عمل خواهد شد. در صورتی که شرکت آمادگی تأمین برق متقاضی را نداشته باشد نمی‌باید اقدام به صدور صورتحساب نماید. در مورد متقاضیان کشاورزی در صورت عدم استفاده از انشعاب بعد از اعلام آمادگی شرکت نسبت به تأمین برق، متقاضی، مشترک شناخته می‌شود و شرکت باید نسبت به محاسبه حداقل بهای قدرت اقدام کند.

5-56-4- در مورد متقاضیانی که تا تاریخ مقرر در قرارداد، تمام یا قسمتی از تعهدات مالی آنها انجام نگرفته باشد، قرارداد با اخطار قبلی فسخ شده تلقی و شرکت پس از کسر هزینه‌های لوازم مصرفی و خدمات انجام شده برای متقاضی مذکور (از قبیل هزینه‌های بازدید از محل، تهیه طرح و نقشه‌های عملیات اجرایی و غیره) مابقی مبالغ پرداختی متقاضی را مسترد خواهد نمود. ضمناً در صورت تقاضای متقاضی و وجود امکانات فنی (به تشخیص شرکت) در ازاء قسمتی از تعهدات مالی که از طرف متقاضی در چارچوب قرارداد قبلی انجام شده است شرکت تأمین برق را با قدرت کمتری متناسب با هزینه پرداختی و بر اساس مقررات زمان عقد قرارداد انجام خواهد داد.

6-56-4- کلیه اعلام هزینه‌ها و قراردادهای در دست اقدام شرکت‌ها می‌باید دارای مهلت باشند. متقاضیانی که وضعیت آنها به هر دلیل نامشخص بوده یا قرارداد آنها فاقد مهلت باشد با اخطار سه ماهه از طرف شرکت برای آنها تعیین تکلیف و تعهدات آنها زمان‌بندی می‌شود در صورتی که تعهدات به موقع انجام نگردد مشمول بندهای 4-56-4 و 5-56-4 خواهند شد.

 

7-56-4- در صورتی که شرکت از ایفای به موقع تعهدات خود در مقابل متقاضی به دلایل غیر موجه استنکاف نماید مسئول جبران خساراتی است که از محل آن به متقاضی وارد شده است و چنانچه توافق در میزان خسارت بین طرفین حاصل نشود متقاضی محق به دریافت آنچه شرکت قبول دارد خواهد بود بدیهی است برای مازاد آن می‌تواند مطابق بند 2-3 اقدام نماید.

57-4- قطع جریان برق

شرکت در دو حالت زیر ممکن است نسبت به قطع جریان برق اقدام نماید:

الف) به منظور جلوگیری و یا کم کردن خطرات فوری ناشی از ایجاد اختلال در سیستم بهره‌برداری شرکت.

ب) در جهت مرمت، آزمون، سرویس و یا انجام تغییرات در لوازم و تجهیزات شرکت.

1- چنانچه قطع جریان برق مطابق بند اخیر باشد، شرکت بایستی به طریق مقتضی قبلاً به مشترکین اطلاع دهد.

58-4- اطلاعیه قطع جریان برق

مشترک با توجه به اهمیت خاصی که قطع برق برای او دارد می‌تواند شرکت را به صورت کتبی نسبت به حساسیت تجهیزات او به قطع برق مطلع سازد. مشترک می‌تواند از شرکت تقاضای ارسال اطلاعیه قطع جریان برق را بنماید. درخواست این اطلاعیه و ارسال آن توسط شرکت تأثیری در تعرفه‌های برق مشترکین مربوطه ندارد. شرکت مکلف به اطلاع رسانی قبلی و مناسب می‌باشد و هزینه‌های ناشی از آن به‌عهده مشترک می‌باشد.

59-4- تأیید تجهیزات برقی مشترک

شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی برای بازرسی از تجهیزات اختصاصی مشترک ندارد. تأمین انشعاب برق مشترک دال بر استاندارد بودن شبکه اختصاصی مشترک نمی‌باشد.

60-4- مسئولیت و ضمانت برای خسارت و آسیب

1-60-4- مسئولیت و ضمانت شرکت: شرکت مسئولیت طراحی، نصب (با توجه به بند 2-65-4)، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات تا نقطه تحویل که شامل تجهیزات نقطه تحویل نیز می‌گردد را عهده‌دار است. شرکت ممکن است داوطلبانه و یا در صورت لزوم انجام عملیات اضطراری و اقداماتی را که از مسئولیت‌های مشترک می‌باشد انجام دهد ولی در قبال خسارت و آسیب عملیات ذکر شده مسئولیت ندارد مگر آنکه خسارت و آسیب به دلیل مستقیم عملکرد شرکت و در اثر عدم کارایی شرکت به وجود آمده باشد. 

2-60-4- مسئولیت و ضمانت مشترک: مشترک به طور کامل مسئول نگهداری تجهیزات برق بعد از نقطه تحویل است و می‌باید در مقابل خسارت به لوازم اندازه‌‌گیری و تأسیسات نقطه تحویل به علت استفاده نادرست و یا بیش از حد قدرت قراردادی به شرکت، غرامت پرداخت نماید. مسئولیت پیامدهای قطعی برق ناشی از حساسیت غیر متعارف تأسیسات بعد از نقطه تحویل بر عهده شرکت نمی‌باشد.

61-4- تجاوز از قدرت قراردادی

1-61-4- کلیه مشترکین متعهد و ملزم به رعایت قدرت قراردادی (مجاز) می‌باشند. در صورتی که هر یک از مشترکین از میزان قدرت قراردادی (مجاز) بیشتر استفاده نمایند، تنها به مدت یک دوره صورتحساب به ایشان فرصت رعایت قدرت قراردادی داده می‌شود. چنانچه در دوره یا دوره‌های بعدی نیز تجاوز از قدرت ادامه یابد، شرکت در صورت ضرورت می‌تواند نسبت به قطع انشعاب اقدام نماید و یا صورتحساب مشترک را با توجه به میزان قدرت قراردادی (مجاز) و قدرت غیر مجاز به ترتیب، با تعرفه عادی و آزاد مربوطه محاسبه و دریافت دارد. شرکت در مورد قطع برق مشترکین کشاورزی که بیش از پروانه صادره، بهره‌برداری می‌نمایند. پس از کسب نظر و تأیید شرکت‌های آب منطقه‌ای اقدام خواهد کرد.

2-61-4- در صورتی که میزان قدرت قرائت شده از قدرت قراردادی بیشتر باشد، در این صورت قدرت مازاد (مابه‌التفاوت قدرت قرائت شده و قراردادی) بر مبنای تعرفه آزاد و قدرت قراردادی بر مبنای تعرفه عادی محاسبه و دریافت خواهد شد.

3-61-4- میزان انرژی اعم از اکتیو و راکتیو نیز بر مبنای نسبت قدرت قراردادی و قدرت مازاد غیر مجاز به کل قدرت تحویلی (قرائت شده) تعیین و پایه محاسبه صورتحساب قرار می‌گیرد.

62-4- تغییر مشخصات انشعاب

هر مشترک می‌تواند تقاضای تغییر مشخصات انشعاب خود را بنماید. این تغییرات می‌تواند شامل افزایش و یا کاهش و تفکیک و یا ادغام انشعاب یا انشعاب‌ها باشد. 

1-62-4- افزایش و یا ادغام قدرت انشعاب: در صورتی که مشترک تقاضای افزایش قدرت انشعاب و یا ادغام آنها را بنماید، ارزش انشعاب موجود و انشعاب درخواستی به نرخ روز (با توجه به بند 3-52-4) محاسبه و مابه‌التفاوت آن توسط مشترک پرداخت و یا دریافت می‌گردد. مشترک با توجه به قدرت نهایی در هر دو حالت افزایش و ادغام، نسبت به واگذاری زمین در صورت لزوم با توجه به بند 67-4 بایستی اقدام نماید.

2-62-4- کاهش و یا تفکیک قدرت انشعاب: در صورتی که مشترک تقاضای کاهش قدرت انشعاب و یا تفکیک آنها را بنماید، بر اساس بند 3-52-4 ارزش انشعاب موجود و انشعاب درخواستی به نرخ روز محاسبه و مابه‌التفاوت تعیین شده و بر حسب مورد با توجه به مفاد بند 2-52-4 بخشی از ارزش انشعاب به مشترک پرداخت و یا دریافت می‌شود.

1-2-62-4- چنانچه در اثر کاهش قدرت، پست اختصاصی مشترک مورد نیاز شرکت باشد، شرکت می‌تواند زمین و ساختمان و تجهیزات پست مزبور را به قیمت کارشناسی از مشترک خریداری نماید.

63-4- کاهش موقت قدرت

کلیه مشترکین تعرفه تولید (صنعت و معدن)، تعرفه شماره 4، می‌توانند حداکثر شش بار در مدت 6 سال در خواست کاهش موقت قدرت قراردادی (تغییر قدرت قراردادی) خود را بنماید.

1-63-4- حداقل مدت کاهش قدرت 5/1 و حداکثر آن 6 سال می‌باشد. مبنای شروع مدت در صورتی که نیاز به تغییر در وسایل منصوبه نباشد تاریخ موافقت شرکت با کاهش و در مواردی که نیاز به تغییر در وسایل منصوبه باشد از تاریخ نصب وسایل جدید است.

2-63-4- چنانچه مشترک قبل از پایان 5/1 سال از تاریخ کاهش موقت قدرت، مجدداً درخواست افزایش قدرت کند، یا برابر ارقامی که دیماند متر نشان می‌دهد بیش از قدرت کاهش یافته استفاده کرده باشد، در این صورت کلیه صورتحساب‌های صادره از زمان کاهش قدرت، بر اساس قدرت قراردادی اصلاح و تعدیل خواهند شد.

3-63-4- مشترک بعد از گذشت 5/1 سال و تا قبل از 6 سال در هر زمانی می‌تواند تقاضای بازگشت به قدرت اولیه را بنماید.

4-63-4- مشترک می‌باید هزینه‌های مربوطه از جمله تغییر وسایل اندازه‌‌گیری در دو حالت کاهش و افزایش مجدد را بپردازد.

فصل سوم: هزینه‌های تأمین برق

64-4- تأمین برق متقاضیان با قدرت کمتر از 30 کیلو وات

1-64-4- شرایط عمومی:

1-1-64-4- هزینه‌های تأمین برق متقاضیان بر اساس جدول "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" (شماره یک) دریافت خواهد شد. مبنای فروش انشعاب برق کمتر از 30 کیلو وات (کمتر از 50 آمپر سه فاز) بر حسب جریان (آمپر) خواهد بود. در محاسبات، هر 5 آمپر تک‌فاز معادل یک کیلو وات منظور خواهد گردید.

2-1-64-4- جریان (آمپر) استاندارد برای انشعاب تک‌فاز، 25 آمپر و در مورد انشعابات سه فاز 15 و 25 آمپر می‌باشد.

3-1-64-4- شرکت‌ها در مناطق گرمسیر انشعاب 50 آمپر تک‌فاز و در روستاها انشعاب 15 آمپر تک‌فاز نیز می‌توانند واگذار نمایند.

4-1-64-4- متقاضی برق با قدرت کمتر از 30 کیلو وات از احداث خطوط نیرو رسانی در داخل محدوده خدمات شهری معاف می‌باشد.

5-1-64-4- متقاضی برق با قدرت کمتر از 30 کیلو وات از واگذاری زمین معاف می‌باشد.

2-64-4- تأمین برق در خارج از محدوده خدمات شهری: در صورتی که یک یا چند متقاضی جدید در خارج از محدوده خدمات شهری باشند و در محدوده متعارف پست‌های توزیع موجود نیز قرار نداشته باشند و تأمین برق آنها مستلزم احداث پست هوایی باشد (به طوری که احداث خط فشار ضعیف به علت افت ولتاژ و هزینه آن موجه نباشد) احداث ترانسفورماتور مناسب با قدرت و یا هزینه تقویت ترانسفورماتور بر عهده متقاضی (متقاضیان) است. اگر شرکت برای استفاده سایر مشترکین آینده پست را بزرگ‌تر در نظر بگیرد، تفاوت هزینه، بر عهده شرکت می‌باشد. متقاضیان بعدی که از ترانسفورماتور موجود و یا تقویت آن تأمین برق خواهند شد، علاوه بر پرداخت حق انشعاب هزینه تجهیزات پست را بر اساس مفاد فصل ششم،"هزینه‌های برقراری انشعاب برق"پرداخت خواهند نمود.

65-4- متقاضیان با قدرت 30 کیلو وات و بالاتر

1-65-4- شرایط عمومی: هزینه تأمین برق متقاضیان بر اساس جدول "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" (شماره دو) دریافت خواهد شد. مبنای فروش انشعاب برق 30 کیلو وات و بیشتر بر حسب کیلو وات می‌باشد.

1-1-65-4- حداکثر قدرت قابل تحویل روی فشار ضعیف به یک متقاضی 250 کیلو وات است. در صورتی که متقاضی درخواست تأمین برق قدرت بیش از 250 کیلو وات و یا بیشتر از طریق فشار ضعیف را داشته باشد و امکانات شرکت نیز اجازه دهد، متقاضی می‌باید علاوه بر هزینه‌های مندرج در جدول "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" (شماره دو) سهم تجهیزات پست را نیز پرداخت نماید.

2-1-65-4- برق مورد نیاز یک متقاضی با قدرت درخواستی بیش از 250 کیلو وات و حداکثر تا 2 مگا وات (به جز موارد استثنایی با تشخیص شرکت) با فشار متوسط از شبکه 33، 20 یا 11 کیلو ولت عمومی تأمین خواهد شد.

3-1-65-4- ولتاژ برق تحویلی به یک متقاضی با قدرت بین 2 تا 7 مگاوات با فشار متوسط و مستقیماً از پست‌های فوق توزیع خواهد بود (به جز موارد استثنایی با تشخیص شرکت).

4-1-65-4- ولتاژ برق تحویلی به یک متقاضی بیش از 7 مگاوات و یا بیشتر (به جز موارد استثنایی با تشخیص وزارت نیرو) 63، 66و 132 کیلو ولت و بیشتر می‌باشد که با توجه به نوع بار و شرایط فنی تعیین می‌گردد.

2-65-4- خطوط نیرو رسانی

1-2-65-4- احداث کلیه خطوط نیرو رسانی شامل خط و فیدر مربوطه به متقاضیانی که انشعاب آنها با ولتاژ اولیه تأمین خواهد شد، برای کلیه مناطق شهری و غیر شهری، همچنین متقاضیان ولتاژ ثانویه خارج از محدوده شهری از شبکه موجود تا نقطه تحویل در تمام موارد با رعایت استانداردها و با هماهنگی و نظارت شرکت بر عهده متقاضی است و او مخیر است که انجام عملیات را با پرداخت هزینه به شرکت محول نماید (طراحی شبکه عمومی بر عهده شرکت است). همچنین متقاضی می‌تواند با استفاده از مشاوران و پیمانکاران مورد تأیید شرکت نسبت به احداث تأسیسات نیرو رسانی اقدام نماید (تهیه و نصب فیدر پست با شرکت است). اعمال تغییرات در خطوط موجود مانند جابجایی یا تقویت شبکه در حال بهره‌برداری با هزینه متقاضی بر عهده شرکت مربوطه خواهد بود. همچنین هزینه نصب شامل تهیه و نصب وسایل اندازه‌‌گیری و خط سرویس که توسط شرکت انجام می‌شود نیز با متقاضی است. احداث تمامی شبکه‌های اختصاصی متقاضی که بعد از نقطه تحویل نصب می‌شود نیز در هر ولتاژی بر عهده متقاضی است.

2-2-65-4- ظرفیت هر فیدر فشار متوسط 7 مگاوات محسوب می‌گردد و متقاضیان برق فشار متوسط کمتر از 2 مگاوات که به طور مستقیم از پست فوق توزیع تغذیه می‌شوند باید به نسبت قدرت درخواستی هزینه فیدر خط را پرداخت نمایند. در صورتی که متقاضی با دیماند کمتر از 7 مگاوات خواهان استفاده از فیدر اختصاصی باشد می‌باید هزینه تهیه و نصب فیدر اختصاصی را بپردازد.

3-2-65-4- در صورتی که بهره‌برداری از خطوط نیرو رسانی مطابق بند 2-66-4 بوده و شرکت خواهان احداث خطوط نیرو رسانی با ظرفیتی بیش از نیاز متقاضی باشد، شرکت می‌باید مابه‌التفاوت هزینه‌های مربوطه را تقبل نماید.

 

66-4- بهره‌برداری از خطوط نیرو رسانی و پست احداثی

بهره‌برداری از خطوط و پست احداثی نیرو رسانی به مشترکین با توجه به نظر مشترک به دوگونه ممکن است انجام پذیرد:

1-66-4- بهره‌برداری بر عهده مشترک: مشترک مالکیت خطوط نیرورسانی و پست احداثی را داشته و لذا مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری پست احداثی و خطوط تغذیه‌کننده آن بر عهده مشترک می‌باشد و نقطه تحویل (محل نصب وسایل اندازه‌گیری) در ابتدای خطوط نیرو رسانی به پست مشترک واقع در ایستگاه (ایستگاه‌های) اصلی است. در این حالت، برق مشترک می‌باید همواره به صورت شعاعی از شبکه تأمین گردد.

1-1-66-4- مشترک می‌تواند نگهداری از تأسیسات موضوع این بند را با انعقاد قرارداد نگهداری به شرکت واگذار نماید.

2-66-4- بهره‌برداری بر عهده شرکت: مالکیت و مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری از پست احداثی و همچنین خطوط تغذیه‌کننده آن با شرکت است و نقطه تحویل به مشترک طرف ثانویه ترانسفورماتور پست احداثی می‌باشد. بدیهی است در این حالت شرکت می‌تواند از پست و خط برای تأمین برق سایر مشترکین (با حفظ کیفیت برق تحویلی به مشترک) استفاده و یا انشعاب مشترک را به پست‌های دیگر وصل نماید.

67-4- زمین پست

1-67-4- متقاضی فشار ضعیفی که برق مورد نیاز وی از طریق پست زمینی تأمین می‌شود می‌باید در تهیه زمین پست به شرح زیر مشارکت کند:

1-1-67-4- متقاضی با قدرت درخواستی از 30 کیلو وات لغایت 150 کیلو وات از واگذاری زمین معاف می‌باشد.

2-1-67-4- متقاضی با قدرت درخواستی بالاتر از 150 کیلو وات لغایت 250 کیلو وات که برق او با فشار ضعیف تأمین می‌شود در صورت وجود ضرورت فنی به تشخیص شرکت می‌باید بر اساس بند 68-4 زمین پست را واگذار نماید.

3-1-67-4- متقاضی با قدرت 250 کیلو وات به بالا که برق وی با فشار ضعیف تأمین می‌شود می‌باید نسبت به واگذاری زمین پست اقدام نماید.

4-1-67-4- برای مجموعه‌های متشکل از مشترکین متعدد خانگی و تجاری، در محاسبه مجموع قدرت درخواستی متوسط ضریب همزمانی 50 درصد لحاظ می‌شود. هیأت مدیره شرکت می‌تواند به موجب بررسی‌های فنی، ضریب همزمانی مذکور را تا    20  درصد (40 تا 60 درصد) تغییر دهد.

5-1-67-4- در صورتی که مجموع قدرت درخواستی بلوک‌های ساختمانی اعم از تجاری، عمومی و مسکونی بیش از 7 مگاوات باشد، متقاضی مکلف است که زمین پست فوق توزیع را تأمین و به شرکت واگذار نماید.

2-67-4- قیمت عادله روز هر متر مربع زمین در مناطق مختلف هر شرکت می‌باید بر اساس نظرات کارشناسی به طور متوسط تعیین و پس از تصویب هیأت مدیره شرکت توسط مدیر عامل جهت اجرا ابلاغ گردد.

3-67-4- چنانچه به تشخیص شرکت ضرورت داشته باشد که در مورد متقاضیان فشار متوسط از ساختمان پست اختصاصی یا پست پاساژ که توسط متقاضی احداث می‌گردد به صورت عمومی – اختصاصی استفاده شود، در این حالت متقاضی می‌باید ساختمان پست مزبور را طبق نقشه و مشخصات و با نظارت شرکت ساخته و حق استفاده از زمین و ساختمان را به موجب قراردادی به شرکت واگذار نماید در چنین حالتی شرکت سهم خود را در خصوص حق استفاده از زمین و ساختمان پست به نسبت مساحت اشغال شده و به قیمت عادله روز پرداخت خواهد کرد. بدیهی است متقاضی حق استقرار تأسیسات پست اختصاصی خود را خواهد داشت. در پست‌های مشترکی که بدین ترتیب احداث می‌گردد، تهیه و نصب و تعمیر و نگهداری کلیه تأسیسات قسمت اختصاصی پست بعد از نقطه تحویل (به استثناء وسایل اندازه‌‌گیری که با هزینه متقاضی به توسط شرکت تهیه و نصب می‌شود) بر عهده متقاضی می‌باشد و در قسمت عمومی پست تهیه و نصب و تعمیر و نگهداری تأسیسات و ساختمان بر عهده شرکت خواهد بود.

68-4- هزینه زمین

در مورد افرادی که زمین آنها وفق مقررات برای احداث پست تصرف و یا واگذار می‌شود یا متقاضیانی که بر اساس بندهای 2-1-67-4 و 3-1-67-4 و 4-1-67-4 و5-1-67-4 زمین جهت پست واگذار می‌نمایند، شرکت مکلف است قیمت عادله روز زمین پست را بر اساس این آیین‌نامه پرداخت کند.

اگر فردی که زمین او تصرف شده و یا برای احداث پست واگذار گردیده و در تملک شرکت است تمایل داشته باشد از فضا و طبقات بالای پست استفاده نماید می‌باید ساختمان پست را به هزینه خود بر اساس شرایط استاندارد شرکت احداث و سپس بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها به شرکت واگذار نماید. شرکت بابت استفاده متقاضی از فضا و طبقات بالای پست وجهی دریافت و یا پرداخت نخواهد نمود.

69-4- تأمین برق یک یا چند متقاضی فشار ضعیف خارج از محدوده خدمات شهری

در مورد یک یا چند متقاضی که خارج از محدوده خدمات شهری بوده و در محدوده متعارف پست‌های توزیع موجود نیز قرار نداشته باشند و تأمین برق آنها مستلزم احداث پست هوایی جدید باشد (به طوری که احداث خط فشار ضعیف به علت افت ولتاژ و هزینه آن موجه نباشد) احداث ترانسفورماتور متناسب با قدرت و یا تقویت ترانسفورماتور بر عهده متقاضی (متقاضیان) است و اگر شرکت برای استفاده سایر مشترکین آینده پست را بزرگتر در نظر بگیرد می‌باید شرکت تفاوت هزینه را تقبل نماید. متقاضیان بعدی که از ترانسفورماتور موجود و یا تقویت آن تأمین برق خواهند شد، هزینه تجهیزات پست را بر اساس مفاد فصل ششم این آیین‌نامه، پرداخت خواهند نمود. 

70-4- تأمین برق واحدهای مسکونی، تجاری، عمومی واقع در پاساژها، بلوک‌های ساختمانی و مجموعه‌های ساختمانی واقع در سطح محصور

این بند ناظر بر متقاضیانی است که برق هر یک از آنها با فشار ضعیف تأمین می‌گردد و محل استقرار آنها در واحدهای مسکونی، تجاری، عمومی یا پاساژها و بلوک‌های ساختمانی قرار دارد. هر یک از واحدهای ‌این مجموعه‌ها یک متقاضی یا مشترک محسوب می‌گردد و تأمین برق آنها با توجه به قدرت مورد نیاز هر متقاضی بر اساس جدول "هزینه‌های برقراری انشعاب برق" عیناً مشابه سایر متقاضیان فشار ضعیف که به صورت منفرد تقاضای برق می‌نمایند انجام خواهد پذیرفت.

1- این گونه متقاضیان در صورتی‌ که جمع قدرت مورد تقاضای آنها به 500 کیلو وات در مورد متقاضیان خانگی و تجاری و به 250 کیلو وات در مورد سایر متقاضیان برسد می‌باید مشترکاً در خواست تأمین برق نمایند.

2- نقطه تحویل برق به کلیه انشعاب‌ها در مورد بلوک‌های ساختمانی و پاساژها می‌باید در یک یا چند محل مناسب (با نظر شرکت) متمرکز باشد.

3- در مورد مجموعه‌های عمومی و تجاری نقطه تحویل در هر یک از واحدهای مجموعه نیز می‌تواند قرار گیرد.

4- در مورد زمین برای پست توزیع، با در نظر گرفتن قدرت درخواستی هر واحد واقع در بلوک ساختمانی یا پاساژ یا مجموعه عمومی و تجاری بر اساس بند 67-4 مشابه سایر متقاضیان اقدام خواهد شد.

71-4- قراردادهای از دو مگاوات تا 15 مگاوات

شرکت مکلف است یک نسخه از کلیه قراردادهای منعقده با قدرت 2 مگاوات و بیشتر (یا افزایش قدرتی که دیماند نهایی مشترک به بیش از 2 مگاوات برسد) را به سازمان توانیر ارسال نماید.

72-4- قراردادهای از 15 مگاوات به بالا

نظر به اینکه واگذاری انشعاب‌هایی که دیماند نهایی مشترک را به بیش از 15 مگاوات برسانند و همچنین انشعاب‌های روی خطوط با ولتاژ 132 کیلوولت و به بالا نیاز به بررسی وضعیت تولید و شبکه انتقال منطقه دارد و در هر مورد هزینه‌های آن متفاوت است، برآورد هزینه تأمین برق برای موارد مذکور باید توسط سازمان توانیر انجام گیرد و بر اساس آن، شرکت مراتب را به متقاضی اعلام نماید. 

فصل چهارم: انشعاب آزاد 

73-4- شرایط واگذاری انشعاب آزاد

1-73-4- شرایط واگذاری انشعاب آزاد (به استثناء هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب برق) مطابق متقاضیان عادی می‌باشد. انجام عملیات نیرو رسانی و احداث و تجهیز پست در صورت لزوم و تهیه وسایل اندازه‌‌گیری بر عهده متقاضی و یا متقاضیان است. در صورتی که متقاضیان با نظر شرکت نسبت به پرداخت مبالغ ستون‌های 2، 3 و 4 جدول شماره دو، بر حسب مورد اقدام نمایند از انجام عملیات نیرو رسانی و احداث و تجهیز پست و تهیه وسایل اندازه‌‌گیری معاف می‌باشند.

2-73-4- مشترکین انشعابات آزاد که قدرت آنها کمتر از 30 کیلو وات می‌باشد می‌باید دو برابر مشترکین مشابه خود در انشعابات معمولی رقم ثابت (آبونمان) پرداخت نمایند.

 

74-4- چگونگی برقراری انشعاب آزاد

متقاضی انشعاب آزاد عملیات نیرو رسانی را با رعایت بند 2-65-4 انجام می‌دهد. ضمناً در صورت جمع‌آوری انشعاب، وسایل به کار رفته در عملیات نیرو رسانی (یا در صورت توافق طرفین، بهای آن پس از کسر استهلاک) به متقاضی مسترد خواهد شد.

75-4- ودیعه انشعاب آزاد

متقاضیان انشعاب آزاد به منظور تضمین خرید و پرداخت بهای برق مصرفی می‌باید متناسب با قدرت انشعاب خود وجهی را با نظر شرکت به عنوان ودیعه پرداخت نموده یا هرگونه تضمین دیگری را که شرکت مناسب تشخیص دهد ارائه نمایند. این ودیعه از بهای برق دو دوره بیشتر نخواهد بود.

فصل پنجم: موارد متفرقه

76-4- هزینه‌های متفرقه

1-76-4- هزینه‌های متفرقه که عبارتند از: هزینه‌های خدماتی که شرکت جهت تأمین برق متقاضی یا مشترک انجام می‌دهد مانند تغییر مکان داخلی وسایل اندازه‌گیری،آزمایش وسایل اندازه‌گیری، هزینه خدمات قطع و وصل، صدور قبض المثنی در صورت قصور مشترک در نگهداری قبض اصلی، می‌باید طی جدولی توسط هیأت مدیره شرکت تصویب و از مشترک (متقاضی) اخذ گردد. سقف هزینه‌های مزبور مطابق جدول هزینه‌های متفرقه خواهد بود که در بند 79-4 مشخص شده است.

2-76-4- هزینه آزمایش وسایل اندازه‌‌گیری در صورتی دریافت می‌شود که ادعای مشترک مبنی بر نقص فنی در وسایل اندازه‌‌گیری در آزمایشی که توسط شرکت انجام می‌گیرد مردود شناخته شود و در صورتی که لازم باشد وسایل اندازه‌‌گیری از محل منصوبه جدا و در آزمایشگاه شرکت آزمایش گردند و پس از آزمایش عدم وجود نقص فنی در وسایل تأیید شود، مشترک می‌باید علاوه بر پرداخت هزینه آزمایش، هزینه نصب مجدد وسایل اندازه‌‌گیری را نیز بر اساس برآورد شرکت پرداخت نماید.

 

فصل ششم: هزینه‌های برقراری انشعاب برق

77-4- متقاضیان با قدرت تا 30 کیلو وات

 

جدول شماره یک

هزینه‌ها به ازاء هر انشعاب 25 آمپر تک‌فاز (اعم از متقاضیان واقع در سطح و یا ارتفاع)

مناطق مشمول

هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب برق ریال (1)

دستگاه اندازه‌‌گیری + سرشکن نیرورسانی + قدرالسهم زمین ریال (2)

شهرستان تهران و کرج

(کل مناطق اعم از داخل و خارج محدوده)

517500

1482500

محدوده خدمات شهری

مشهد-اصفهان-تبریز-شیراز

517500

1282500

محدوده خدمات شهری سایر مناطق کشور

517500

832500

 

 

 

1-77-4- هزینه اشتراک‌های با آمپراژ متفاوت متناسب با میزان آمپر درخواستی نسبت به ارقام فوق محاسبه می‌شود.

2-77-4- متقاضیان روستایی که فاصله آنها از شبکه کمتر از 100 متر باشد و همچنین مراکز مخابراتی و خانه‌های بهداشت روستایی که فاصله آنها از شبکه کمتر از 200 متر باشد در سال 1379 از پرداخت مبالغ مذکور در ستون دوم (به استثناء وسایل اندازه‌گیری) معاف هستند.

3-77-4- واگذاری انشعاب 15 آمپر خانگی برای مناطق روستایی مجاز و هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب برق در این موارد برابر 310500 ریال خواهد بود. متقاضیان خانگی روستایی از پرداخت هزینه وسایل اندازه‌‌گیری معاف می‌باشند. سایر متقاضیان روستایی ملزم به پرداخت هزینه وسایل اندازه‌‌گیری همانند متقاضیان خارج از محدوده خدمات شهری خواهند بود.

4-77-4- در خارج از محدوده خدمات شهری اگر تأمین برق از شبکه موجود مقدور باشد مشابه مشترکین داخل محدوده خدمات شهری عمل خواهد شد و در صورتی که احداث و یا تقویت تأسیسات مورد نیاز توسط متقاضی انجام گیرد، متقاضی مذکور از پرداخت هزینه‌های سرشکن نیرورسانی و قدرالسهم زمین معاف بوده و فقط هزینه دستگاه اندازه‌‌گیری را پرداخت می‌نماید.

هزینه دستگاه اندازه‌‌گیری برای این گونه مشترکین تک‌فاز 300000 و سه فاز غیر دیماندی 600000 ریال می‌باشد.

5-77-4- در مناطق گرمسیری می‌توان انشعاب 50 آمپر تک‌فاز نیز واگذار نمود.

6-77-4- شرکت تحت هیچ عنوان مجاز به دریافت مبالغی بیش از جدول فوق نمی‌باشد.

7-77-4- متقاضیان برق با توجه به بند 67-4 این آیین‌نامه می‌باید نسبت به واگذاری زمین اقدام و بهای آن را مطابق بند 68-4 دریافت نمایند. برای محاسبه زمین متقاضیان خانگی و تجاری ضریب همزمانی 50 درصد در نظر گرفته می‌شود که با نظر هیأت مدیره شرکت تا 20  درصد (40 تا 60 درصد) می‌تواند تغییر یابد. 

 

 

78-4- متقاضیان با قدرت 30 کیلو وات و بالاتر

جدول شماره دو

ارقام: ریال به ازاء هر کیلو وات  

قدرت درخواستی

کیلو وات

هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب (1)

سرشکن نیرورسانی به علاوه قدرالسهم زمین پست (2)

سهم تجهیزات پست در صورت واگذاری به صورت ولتاژ ثانویه (3)

دستگاه اندازه‌‌گیری (4)

250-30

300000

300000

0

تهیه و تأمین آن بر عهده متقاضی است

250 و بالاتر

300000+ قدرت × 5/23

به عهده متقاضی

75000+ قدرت ×250

تهیه و تأمین آن بر عهده متقاضی است

 

1-78-4- هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب برق (ستون یک) هیچ‌گاه از 900000 ریال به ازاء هر کیلو وات قدرت درخواستی بیشتر نخواهد شد.

2-78-4- از هیچیک از متقاضیان برق علاوه بر قدرالسهم زمین پست (در ستون دوم هزینه مربوط به قدرالسهم زمین محاسبه شده است) وجهی بابت زمین دریافت نخواهد شد و متقاضیان تنها با توجه به بند 67-4 آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق می‌باید نسبت به واگذاری زمین اقدام و بهای آن را طبق بند 68-4 دریافت نمایند. برای محاسبه زمین متقاضیان خانگی و تجاری ضریب همزمانی 50 درصد در نظر گرفته می‌شود که با نظر هیأت مدیره شرکت تا 20  درصد می‌تواند تغییر نماید.

3-78-4- شرکت تحت هیچ عنوان مجاز به دریافت مبالغی بیش از جدول فوق نمی‌باشد.

 

4-78-4- شرکت‌ها حتی در مواقعی که هزینه‌های نیرورسانی و تجهیز پست‌های برق در داخل محدوده شهری بیش از مبالغ مندرج در جدول فوق باشد مجاز به واگذاری عملیات نیرورسانی و تجهیز پست‌های برق بر عهده متقاضیان و یا دریافت مبالغ اضافی نمی‌باشند. در جدول فوق کلیه هزینه توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه منظور شده است.

5-78-4- در خارج از محدوده خدمات شهری احداث خط و احداث و تجهیز پست متناسب با قدرت قراردادی به عهده متقاضی اول می‌باشد و متقاضی بعدی می‌باید علاوه بر احداث خط در صورت نیاز سهم تجهیزات پست را با توجه به رابطه زیر به ازاء هر کیلو وات پرداخت نماید.

سهم تجهیزات پست به ازاء هر کیلو وات = 75000 + قدرت × 250

متقاضیان مربوطه از پرداخت ستون دوم معاف می‌باشند.

6-78-4- سهم تجهیزات پست در مورد افزایش قدرت به این روش محاسبه می‌شود که در رابطه مربوط به تجهیزات پست، قدرت نهایی (قدرت اولیه + میزان افزایش) گذاشته شده و سهم هر کیلو وات محاسبه می‌شود و رقم به دست آمده در میزان افزایش ضرب خواهد شد و متقاضی می‌باید مبلغ محاسبه شده را بپردازد.

7-78-4- سهم تجهیزات پست برای مشترکین 7 مگاوات و بالاتر در صورتی که تغذیه آنها فشار متوسط باشد به ازاء هر کیلو وات به شرح زیر محاسبه می‌شود.

سهم تجهیزات پست به ازاء هر کیلو وات = 300000 + 20 × کیلو وات قدرت

در مورد محاسبه سهم مزبور و برای افزایش قدرت مانند بند 6-78-4 عمل خواهد شد.

8-78-4- هزینه فیدر خط که به عهده متقاضی می‌باشد در سال جاری در هزینه‌های تأمین برق منظور شده است و متقاضیان برای آن پرداخت جداگانه‌ای نخواهند داشت مگر آنکه خواهان فیدر اختصاصی باشند که در این صورت هزینه آن از طرف شرکت اعلام می‌گردد. مشترکینی که دارای فیدر اختصاصی می‌باشند در صورت درخواست افزایش قدرت تا تکمیل ظرفیت فیدر از پرداخت هزینه آن معاف می‌باشند. چون در سال 1379 هزینه فیدر در هزینه انشعاب ملحوظ شده، شرکت‌ها با در نظر گرفتن هزینه فیدر و میزان افزایش قدرت هزینه انشعاب جهت افزایش قدرت این گونه مشترکین را با تأیید هیأت مدیره تعدیل خواهند نمود.

9-78-4- در سال 1379 هزینه انشعاب مشترکین تولید کشاورزی به شرح زیر می‌باشد:

1- واگذاری به صورت ولتاژ متوسط              207000 ریال به ازاء هر کیلو وات

2- واگذاری به صورت ولتاژ ضعیف               171000 ریال به ازاء هر کیلو وات

 

 

79-4- جدول هزینه‌های متفرقه

جدول شماره سه

ارقام به ریال

شرح خدمات

25 آمپر سه فاز و کمتر

30 کیلو وات و بیشتر

تک‌فاز

سه فاز

فشار ضعیف

فشار قوی

تغییر مکان داخلی وسایل اندازه‌گیری

30000

75000

200000

برآورد شرکت

آزمایش وسایل اندازه‌گیری

10000

20000

35000

50000

خدمات قطع و وصل در نقطه تحویل

10000

20000

35000

50000

صدور قبض المثنی در صورت قصور مشترک در نگهداری قبض اصلی

1000

1000

2000

2000

ارسال اطلاعیه تسویه حساب

5000

5000

15000

15000

قرائت وسایل اندازه‌‌گیری و صدور صورتحساب به درخواست مشترک خارج از برنامه عادی

1000

1000

30000

30000

تغییر نام

10000

20000

35000

50000

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد